Latem mury uniwersyteckie często pustoszeją, studenci i pracownicy wyjeżdżają na wakacje by wypocząć po męczącym roku. Jednak na uczelni wciąż odbywają się interesujące inicjatywy. Jedną z nich są organizowane w ramach współpracy Uniwersytetu Gdańskiego i Odeskiego Uniwersytetu Narodowego dzięki wsparciu Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej szkoły letnie, realizowane przez Centrum Aktywności Studenckiej i Doktoranckiej. Współpraca obu uczelni datuje się od kwietnia 2022 roku kiedy na posiedzeniu Senatu UG podpisano umowę pomiędzy dwoma uczelniami .

Pierwsza ze szkół „Science Summer Campus” odbyła się w dniach 18-31 lipca. W jej ramach uczestnicy z Polski i Ukrainy mieli okazję wziąć udział w licznych warsztatach, zajęciach integracyjnych oraz zwiedzaniu Gdańska i jego okolic.

Szkoła rozpoczęła się 19 lipca od spotkania z władzami Uniwersytetu Gdańskiego, co było doskonałą okazją do zapoznania się z uczelnią i jej strukturą. Prorektor ds. Studentów i Jakości Kształcenia oraz kierownik projektu związanego z wymianami z OUN prof. Arnold Kłonczyński opowiedział o historii i misji Uniwersytetu Gdańskiego, a także o tym jak istotną rolę pełni współpraca międzynarodowa, której ważną część stanowi

Kolejne dni były wypełnione warsztatami i wykładami. 22 lipca uczestnicy zwiedzili Wydział Chemii, gdzie Mateusz Baluk i Damian Makowski zaprezentowali fascynujące eksperymenty, a 23 lipca Katarzyna Kryńska poprowadziła warsztat „Artificial Intelligence in marketing – how knowledge and ability to use AI affects the effectiveness of marketing strategies”. Uczestnicy mieli okazję dowiedzieć się, jak sztuczna inteligencja wpływa na strategie marketingowe i jak można ją efektywnie wykorzystać.

24 lipca uczestnicy zwiedzili Archiwum UG, gdzie przewodnikiem była Pani doktor Monika Płuciennik – Dyrektorka jednostki.

Kolejnego dnia Natalia Fiertek poprowadziła dwuczęściowy warsztat „How to Save the World”, poruszający istotne kwestie związane z ochroną środowiska i zrównoważonym rozwojem. Była to wyjątkowa okazja do dyskusji na temat globalnych problemów i sposobów ich rozwiązywania.

26 lipca Kornel Bielawski Ph.D. prowadził warsztat „Intercultural differences as a challenge for contemporary political science research”. Zajęcia dotyczyły wyzwań, jakie badacze nauk politycznych (ale nie tylko) napotykają w trakcie badań terenowych poza Europą. Uczestnicy dowiedzieli się, jak należy przygotować się do zagranicznego wyjazdu badawczego, a także poznali podstawowe zasady komunikowania, wzorców współpracy i życia codziennego w muzułmańskim kręgu kulturowym. Spotkanie poparte było doświadczeniami nabytymi przez prowadzącego w trakcie badań realizowanych w Indonezji. Tego samego dnia uczestnicy odwiedzili gdańskie ZOO, co pozwoliło na chwilę relaksu na świeżym powietrzu.

Kolejne dni również były pełne atrakcji. 27 lipca odbyła się wycieczka do Twierdzy Wisłoujście i na Westerplatte, podczas której uczestnicy poznali historię tych ważnych miejsc, było to możliwe dzięki współpracy pomiędzy Centrum Aktywności Studenckiej i Doktoranckiej oraz Muzeum Gdańska. 29 lipca zwiedzili Muzeum Bursztynu, Dwór Artusa oraz Ratusz Głównego Miasta, co wzbogaciło ich wiedzę o kulturze i historii Gdańska.

Kolejną szkołą, która odbyła się w drugiej połowie sierpnia była Letnia Szkoła Promocji Wartości Demokratycznych. Założeniem wydarzenia, które odbyło się już po raz drugi było zapoznanie uczestników z wartościami jakie niosą systemy demokratyczne, historią przemian demokratycznych PRL, które miały miejsce w Gdańsku, a także z technicznymi aspektami realizacji filmów.

Wydarzenie to zgromadziło grupę ośmiu studentów z Odeskiego Uniwersytetu Narodowego im. Iliji Miecznikowa, którzy przyjechali, aby zgłębiać zagadnienia związane z demokracją oraz dzielić się swoimi przemyśleniami na ten temat oraz studentów z Uniwersytetu Gdańskiego

Pierwsze zajęcia, które odbyły się, rozpoczęły się od sesji integracyjnej, mającej na celu zbudowanie atmosfery współpracy i zaufania w grupie oraz pozwoliły zapoznać się ze sobą uczestnikom szkoły.

Następnie, w dniach 20.08 – 24.08, uczestnicy mieli możliwość wyrażenia tego jak rozumieją demokrację poprzez realizację projektu artystyczneg. Pod kierunkiem Macieja Łojewskiego, pracownika Uniwersytetu Warmińsko Mazurskiego oraz właściciela Studia Filmowego Małpa studenci stworzyli film, który nie tylko definiował ich postrzeganie demokracji, ale także wyrażał wdzięczność Polakom za wsparcie udzielone Ukrainie podczas trwającej wojny.

Kolejnym ważnym punktem programu było spotkanie, które miało miejsce 26.08 w siedzibie Rady Miejskiej w Gdańsku. Uczestnicy zostali przyjęci przez Panią Agnieszkę Owczarczak, przewodniczącą Rady Miejskiej w Gdańsku, która wprowadziła ich w historię budynku, opowiedziała o funkcjonowaniu rady, jej zadaniach i rolach. Studenci mieli również okazję zwiedzić budynek, gdzie z zainteresowaniem obejrzeli m.in. odświętny strój przewodniczącego rady miejskiej wraz z insygniami. Mieli również wiele pytań dotyczących tego jak funkcjonuje demokracja w praktyce oraz jak realizowane są poszczególne procedury na szczeblu samorządu lokalnego.

O tym jak wyglądały przemiany demokratyczne w PRL w latach osiemdziesiątych opowiedzieli dr Krzysztof Piekarski oraz dr Tomasz Lenkiewicz, przedstawiając kontekst polityczny i społeczny tamtego okresu, a także objaśnili główne momenty zwrotne w historii politycznej w Polsce. Było to cenne nie tylko dlatego, że obaj prelegenci są naukowcami i zajmują się naukami o polityce, ale także dlatego, że doskonale pamiętają czas o którym opowiadali.

O demokracji i jej aspektach teoretycznych opowiedział dr Kornel Bielawski z Instytutu Politologii UG, który również omówił zagrożenia dla współczesnej demokracji, zwracając uwagę na wyzwania, z jakimi muszą się zmierzyć dzisiejsze społeczeństwa, a także wraz z uczestnikami poddali system krytycznej analizie omawiając takie zjawiska jak populizm, polaryzacja polityczna czy też dezinformacja.

Tego samego dnia uczestnicy mieli możliwość odwiedzenia Europejskiego Centrum Solidarności, gdzie zapoznali się z historią ruchu Solidarności oraz jego rolą w przemianach demokratycznych w Polsce i Europie. Zwiedzanie tej wyjątkowej instytucji pozwoliło studentom lepiej zrozumieć, jak ważną rolę odgrywała Solidarność w walce o wolność i prawa człowieka.

Studenci odwiedzili także Malbork, gdzie zwiedzali imponujący zamek krzyżacki, który jest jednym z najważniejszych zabytków w Polsce. Wycieczka była doskonałą okazją do poznania polskiej historii i kultury.

Uczestnicy szkół mieli również możliwość spotkania z przedstawicielem władz uczelni, a jednocześnie kierownikiem projektu dzięki któremu wizyty się odbyły czyli Prorektorem ds. Studentów i Jakości Kształcenia prof. Arnoldem Kłonczyńskim. Profesor Kłonczyński opowiedział nie tylko o strukturze i historii uczelni ale także o współpracy międzynarodowej czy udziale Uniwersytetu Gdańskiego w sojuszu SEA-EU.

Po zakończeniu szkół uczestnicy opuścili Gdańsk, zabierając ze sobą wiele nowych doświadczeń i znajomości. Szkoły były nie tylko doskonałą okazją do zdobycia wiedzy czy nawiązania nowych przyjaźni oraz poznania Gdańska i jego okolic. Bogaty program warsztatów, wykładów oraz zajęć

integracyjnych sprawił, że uczestnicy mogli w pełni wykorzystać czas spędzony na Uniwersytecie Gdańskim.




0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *